کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

چند توصیه پزشکی - ورزشی به بانوان


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg



پیشگیری از چاقی ولاغری http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

تفاوت‌های فیزیولوژیکی و هورمونی زنان و مردان:این تفاوت‌ها باعث شده است که مردان توان هوازی بیشتری داشته باشند. از طرفی حجم قلب و وضعیت عضلانی در این افراد بیشتر است که همین تفاوت‌ها شامل طول قد و اندام‌هایی مثل لگن، زانو و آرنج است، باعث تفاوت الگوهای پیشنهادی برای ورزش زنان می‌شود.

 یکی از مهم‌ترین مشکلات زنان در میانسالی ابتلا به پوکی استخوان است. در این سن و بعد از یائسگی، به علت تغییرات هورمونی استخوان‌ها به شدت شکننده و ضعیف می‌شوند و ممکن است با کوچک‌ترین ضربه شکستگی ایجاد شود. به همین دلیل برای تراکم استخوان بهتر و جلوگیری از ابتلا به پوکی استخوان باید از همان سنین کودکی دختران را به انجام ورزش و تحرک ترغیب کرد و با برنامه‌های ورزشی شامل ورزش‌های متحمل وزن و مصرف کافی لبنیات از بروز این بیماری جلوگیری کرد.

 یکی از شایع‌ترین صدمات در زنان، آسیب دیدگی‌ رباط صلیبی قدامی است. معمولا دختران دیرتر از پسران و از سن ۱۲ – ۱۱ سالگی که در حال قد کشیدن هستند شروع به ورزش و فعالیت می‌کنند، در این سن عضلات و تاندون‌ها در حال کشش هستند و همین فعالیت‌ها ممکن است باعث ایجاد صدمات ریز و به تدریج و بروز شکستگی‌ها و مشکلات تاندونی در آنها شود.

 در بیشتر جوامع زنان - به خصوص زنان خانه دار – از فعالیت بدنی کمی برخوردارند و انگیزه تحرک در این قشر وجود ندارد که دلیل آن هم می‌تواند کمبود امکانات باشد. کم تحرکی باعث بروز چاقی می‌شود که همین اضافه وزن مقاومت فرد به انسولین را افزایش می‌دهد. به طور کلی در همه این موارد ورزش علاوه بر پیشگیری از چاقی، نقش درمانی هم خواهد داشت. بیشتر افرادی که دیابت نوع دو دارند می‌توانند با یک برنامه ورزشی مناسب و تغذیه صحیح قند خون خود را کنترل کنند.

 


به احتمال زیاد با راه‌های زیادی آشنا هستید که به مرور زمان با آزمایش و خطا، معلوم شده در کاهش خطر بیماری‌های قلبی مفید هستند،‌ مثلا ترک سیگار، کاهش وزن، تمرین‌های بدنی و کاهش فشار خون و کلسترول. اما مطالعات جدید،‌ راهکارهایی را توصیه می‌کنند که شاید خیلی معمول نباشند و تا به حال زیاد در مورد آن‌ها نشنیده باشید،‌ حتی شاید از خواندن برخی از آن‌ها تعجب کنید. ولی به هر حال، ‌مطالعات این‌طور نشان می‌دهند.

 
۱. دور از بزرگراه‌ها زندگی کنید:
بر اساس مطالعه‌ای که در مورد ارتباط سروصدای ترافیک و بیماری قلبی انجام شده و نتایج آن در یوروپین هارت ژورنال منتشر شده، صدای بوق خودروها و ماشین‌های غول‌پیکر پر سروصدا، می‌توانند به رگ‌های خونی شما آسیب برسانند. نتایج به دست آمده از بیش از ۵۱,۰۰۰ دانمارکی، نشان می‌دهد که هر ۱۰ دسی‌بل افزایش در صدا، ریسک سکته قلبی را تا ۱۴ درصد بالا می‌برد. برای افراد بالای ۶۵ سال، این میزان افزایش در صدا، به ۲۷ درصد افزایش خطر منجر می‌شود. 
اما چرا؟ در معرض سروصدای زیاد بودن،‌ احتمالا سطح هورمون‌های استرس را در بدن بالا می برد و فشار خون را افزایش می‌دهد که در نتیجه، خطر حمله قلبی بیشتر می‌شود.
 
۲. به اندازه کافی بخوابید، نه زیاد و نه کم:
زیاد خوابیدن و کم خوابیدن، هر دو می‌تواند برای قلب شما مضر باشد. بر اساس تحقیقاتی که نتایج آن در نشریه یوروپین هارت ژورنال منتشر ‌شده، در مقایسه با افرادی که ۷تا ۸ ساعت در شب می‌خوابند، افرادی که شب‌ها ۶ ساعت یا کم‌تر می‌خوابند، ۴۸ درصد بیشتر با خطر بیماری‌های قلبی مواجه می‌شوند و ۱۵ درصد بیشتر ممکن است حمله قلبی را تجربه کنند یا حتی بر اثر آن جان خود را از دست بدهند.
چنان که محققین می‌گویند، وقتی چشم‌ها برای مدت زمان کمی بسته باشند، فشار خون و کلسترول بالا می‌رود و افراد در معرض ابتلا به چاقی یا دیابت نوع دو قرار می‌گیرند. 
همچنین خواب زیاد هم برای قلب دردسرساز است. کسانی که هر شب ۹ ساعت یا بیشتر می‌خوابند، در مقایسه با افرادی که ۷تا ۸ ساعت می‌خوابند، ۴۱ درصد بیشتر در معرض تجربه بیماری‌های قلبی یا مرگ بر اثر آن قرار دارند.
 
۳. مراقب نوشابه‌های رژیمی باشید:
مطالعه‌ای که ۲,۵۶۴ شرکت‌کننده داشته، نشان می‌دهد افرادی که هر روز نوشابه رژیمی می‌نوشند، در مقایسه با افرادی که اصلا سراغ این نوشیدنی‌ها نمی‌روند، ۴۸ درصد بیشتر در خطر حمله قلبی و سکته هستند. حتی وقتی دیگر مولفه‌های موثر احتمالی،‌ مانند ابتلا به سندرم مربوط به متابولیسم یا سابقه بیماری قلبی کنترل شدند، ‌باز هم همین نتیجه به دست آمد. 
البته، این مطالعات فقط همایندی و همبستگی را نشان می دهند و معلوم نیست که رابطه علت و معلولی در کار باشد. برای رسیدن به نتیجه قطعی، مطالعات بیشتری مورد نیاز است،‌ با این حال،‌ دانستنش بد نیست!
 
۴. شکلات تلخ بخورید:
برخی مطالعات نشان داده اند که خوردن شکلات تلخ، خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و نیز سکته را کاهش می‌دهد. مطالعه‌ای بر روی ۴۴,۰۰۰ شرکت‌کننده نشان می‌دهد افرادی که هر هفته شکلات تلخ می‌خورند، ۲۲ درصد کم تر از افرادی که اصلا شکلات نمی‌خورند، در معرض چنین بیماری‌هایی هستند. 
مطالعه دیگری نشان داده افرادی که در روز مقدار کمی شکلات تلخ می‌خورند (حدود ۶- ۷ گرم در روز) دارای مقدار کم‌تری از نوعی پروتئین در خون خود هستند که با التهاب مرتبط است. همچنین سایر مطالعات نشان می‌دهند که مصرف شکلات، فشار خون را پایین می‌آورد، از تشکیل پلاک در رگ‌ها جلوگیری می‌کند و جریان خون را بهبود می‌بخشد. 
 
اما چرا شکلات این همه مفید است؟ به گفته محققین، فواید شکلات از فلاونوئیدها است، ترکیباتی در شکلات که از سلول‌ها در برابر آسیب محافظت می‌کند. این ترکیب‌ها در شکلات تلخ به وفور وجود دارند. همچنین شکلات تلخ به بازداری آنزیم اِی.سی.ایی کمک می‌کند که در تنظیم جریان خون سهم دارد. غیرفعال‌سازی آنزیم ای.سی.ایی، فشار خون را کاهش می‌دهد و برخی از داروهای فشار خون به طور خاص همین آنزیم را نشانه می‌روند.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد