کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

اصول بهداشت وتغذیه در ورزش+دانلود


http://img.tebyan.net/ts/persian/blue/Parts/box-payameSalamat.jpg



فعالیت های برای تناسب اندام http://www.irannaz.com/user_files/image/13/42.jpg

تغذیه مناسب یکی از ارکان سلامت ونشاط نوجوانان می‌باشد و با توجه به اهمیت خاص سلامت نوجوانان و جایگاه مهمی که این گروه درخانواده و جامعه دارند لازم است به انتخاب موادغذایی مناسب ، زمان و میزان مصرف و سن تغذیه آنها توجه کافی مبذول شود و توجه بدان حائز اهمیت است و این دلایل عبارتند از :

_ کودکان و بخصوص نوجوانان و جوانان بدلیل آنکه در مرحله رشد سریع قرار دارند نیازهای تغذیه ایشان اهمیت خاصی دارد و هرنوع اختلال درتغذیه آنان پیش آید می‌تواند موجب وارد آمدن لطمات شدیدی به رشد آنها شود.

2_ عوارضی که به علت عدم رعایت اصول بهداشت و تغذیه غلط درسلامت نوجوانان ایجاد می‌شود چنانچه به سرعت درمان نشود جبران ناپذیر بوده و ممکن است تا آخر عمر گریبان گیر آن باشد

3- نوجوانان درمرحله یادگیری سریع هستند و تغذیه نامناسب یادگیری و حافظه آنها را کاهش می‌دهد و خسارت عظیمی به سلامت جامعه می‌رساند.

4_ نوجوانان آسیب پذیرترازبزرگسالان هستند و اختلالات تغذیه‌ای موجب کاهش قدرت ایمنی آنان شده و آنها را بیمارو ناتوان خواهد ساخت .

امروزه بهداشت و سلامت نوجوانان یک اولویت ملی دربسیاری ازکشورهاست بخصوص جنس مونث آن می‌باشد ودولتها و جوامع بین‌المللی باید سلامت مادران و کودکان و بخصوص نوجوانان رادربالاترین اولویت‌های خود قراردهند و باید مراقبت‌های بهداشتی و تغذیه کافی و و مبارزه با بیماری‌ةای همه‌گیر درجامعه و درسطح وسیع تر فراهم نمودن امکانات آموزشی توجه داشته تا سطح آگاهی خانواده ها را بالا ببرند. درتحقیقی که من به مدت 4 سال داشته‌ام متوجه شدم 80 %  دختران توجه بیشتر به اندام و تغذیه داشته‌اند ولی فقرمالی – عدم آگاهی خانواده‌ها- عدات بد خانوادگی باعث شده است که از تغذیه نامناسب برخوردار باشند.

و استفاده از روش‌های مناسب دراین زمینه می‌تواند مفید و موثر باشد و البته بدیهی است که در بکارگیری این روش‌‌ها اطلاع قبلی والدین و کسب مجوز از ایشان ضروریست و الزامی خواهد بود . ترکیب جمعیت کشور ما درحال حاضر بسیار جوان است و نزدیک به 60 درصد جمعیت ایران کمتر از 24 سال بوده و بدلیل عدم آگاهی آنها ممکن است که در معرض اصطلاحات و آموزه‌های غلط قرار گیرند که باید در این زمینه اقدامات بیشتری کودتا نسل‌های بعد اثرات خوب آموزش مفید و بهداشت و تغذیه‌ای مناسب را تجربه کنند.

تغذیه

 آشنایی با نحوه انتخاب مواد غذایی مناسب ،زمان و میزان مصرف و سن تغذیه دردوران بلوغ غذاهای آن دوره با دوران دیگر زندگی ما فرق می‌کند چون بدن به نیروی بیشتری نیاز دارد ولی چنین افراد با پرخوری باعث افزایش وزن بدن خود شده و چاق می شوند و باید همیشه درحال رژیم باشند و غذا کمتر بخورند .

تغذیه دردوران نوجوانی و بلوغ اهمیت زیادی دارد زیرا نوجوانان و جوانان بدلیل سوخت وساز بالای بدن و فعالیت زیاد به انرژی بیشتری نیاز دارند . و باید گفت که تغذیه باید درست و مناسب باشد و تمام مواد لازم به بدن برسد ، نه نیازی به پرخوری هست و نه احتیاجی به رژیم گرفتن می باشد .

دردوران عادات ماهانه تغذیه خاصی توصیه نمی شود و استفاده از غذای خانواده مناسب است ولی باید توجه داشت یکی از چیزهایی که باید دردوران عادات ماهانه کمتر مصرف کنید نمک است و غذاهای که دارای کافئین هستند خودداری کنیم .

بهتر است معده زیاد پرو سنگین نباشد غذا در 5 تا 6 وعده

-     ولی سبک تر خورده شود که خود برای مدت طولانی گرسنه نماند و انرژی داشته باشد و زود خسته نشود .

-    در دوران عادت ماهانه از غذاهای نفخ دار استفاده نشود و غذاهای که شامل چربی‌ها ، مواد قندی و نشاسته و پروتئین هستند ، استفاده شود البته مصرف زیاد قندهای ساده مثل نوشابه‌های گازدار، شکلات و سایر موادی که فقط انرژی زا هستند و ارزش غذایی ندارند محدود شود و به جای آنها از مواد نشاسته‌ای مانند برنج ، سیب‌زمینی استفاده شود .

«بهداشت ورزش»

آشنایی با تغذیه و نوع فعالیت بدنی

ورزش برای تندرستی و شادمانی جسمی و روانی افراد به خصوص نوجوانان موثر و ضروری است شاید بتوان گفت که ورزش یک راه بسیار خوب برای مبارزه با سستی و تنبلی است که از طرفی دوران بلوغ «مرحله ی جهش» است به این جهت دختران و پسران نوجوانی که ورزش و فعالیت بدنی جسمی بخش مهمی از برنامه آنها را تشکیل می‌دهد و بسیاری ازمسائل نوجوانان دراین سنین از قبیل رفتارهای تند، پرخاشگرانه ، کمرو ، گوشه گیری و اعتماد به نفس پایین داشتن را به وسیله ی شرکت درورزش‌های ، گروهی – فردی می‌‌توان کاهش داد.

ورزش مناسب باعث می شود که نوجوانان دربرابر مشکلات زندگی صبرو تحمل بیشتری داشته باشند اگر نوجوانان بطور منظم شروع به تمرینات بدنی نمایند و به ورزش کردن عادت کنند بربیماری‌های ازجمله «دردهای ناشی از ضعف عضلات و پوکی استخوان »مبتلا نخواهند شد . دردوران عادت ماهانه نیز انجام ورزش های سبک برای دختران و بانوان مانعی ندارد بلکه می تواند تا حدودی مشکلات جسمی و روانی این دوره را تسکین می کنند

بنابراین والدین ، مربیان به دختران نوجوان توصیه  کنند که ورزش و تمرینات سبب نشاط و سلامتی جسمی و روانی آنها خواهد شد و نوجوانان باید بدانند که دربرنامه روزانه خود فعالیت های بدنی را قرار دهند تا از لحاظ بدنی ، تناسب اندام و آمادگی جسمانی از سلامت  بهتری برخوردار باشند . و بسیاری از مسائل روحی نوجوانان از جمله رفتارهای تند و پرخاشگری و..... بوسیله شرکت درفعالیتهای ورزشی کاهش می یابد .

اصول بهداشت وتغذیه در ورزش


اصول بهداشت وتغذیه در ورزش2

اصول بهداشت وتغذیه در ورزش3


بهداشت ورزشی


بهداشت ورزشی2


نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد