کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

سلنیوم : چرا ورزشکاران به سلنیوم بیشتری در رژیم شان نیاز دارند

در مورد تغذیه ورزشکاران طرز تفکر متداول این است که وقتی ورزشکاران نسبت به شرایط مشابه در زمان بی تحرکی ، به تغذیه بیشتری نیاز داشته باشند ، لازم نیست نگران باشند زیرا آنان بمنظور سوخت گیری برای انجام تمریناتشان غذای بیشتری می خورند و این امر بطور خودکار نیازهای مازادشان را تامین می کند . به هر حال ، تحقیقات نوین در مورد اثر بنیادی سلنیوم معدنی اذعان دارد که این دیدگاه بیش از اندازه قدیمی است .

یک بررسی توسط محققین فرانسوی روی 118 ورزشکار کاملا ورزیده ثابت کرد که چگونه جذب به موقع سلنیوم به جذب انرژی وابسته است و همچنین نشان داد که آیا مقدار سلنیوم مصرف شده برای به حداکثر رسانی تاثیر آنزیم پرکسید کننده گلوتامین که وابسته به عملکرد سلنیوم است ، کافی بوده یا خیر ، آنزیم مذکور در آنتی اکسیدان های سیستم های دفاعی بدن نقش کلیدی دارد و کمک می کند تا تاثیر زیاد و مخرب رادیکال های آزاد کاهش یابد .

همه ورزشکاران برنامه غذایی و رکوردهای فعالیت خود در هفت روز هفته را تکمیل کردند ، این کار بعدا مرجع دقیقی برای ارجاع بررسی ها بود ، سپس روز هشتم نمونه های خون تهیه شدند و بمنظور بررسی میزان سلنیوم ، مورد آزمایش قرار گرفتند همانگونه که انتظار می رفت ورزشکارانی که مصرف انرژی روزانه شان بالا بود، سلنیوم بیشتری دریافت می کردند ( چون برای تامین انرژی مجدد ، غذاهایی که سلنیوم بیشتری داشت ، زیاد می خوردند ) همچنین محققین دریافتند که فقط2 /6%  ورزشکاران مقدار سلنیوم خونشان کم بوده است که این درصد از نظر پزشکی ناچیز تلقی می شود .

اما موضوع نگران کننده این بود که دریافتند 23% مردان تحت بررسی و 66% از زنان مورد آزمایش دریافت سلنیوم روزانه شان کمتر از دو سوم مقدار دوز پیشنهادی از سوی شاخص فرانسوی RDA است

بعلاوه رابطه میان سلنیوم خون و صرف انرژی یک رابطه طولی نبود بطور مثال با خوردن 50% غذای بیشتر ، مقدار سلنیوم 50% افزایش نمی یافت . محققین به این نتیجه رسیدند که تقاضای سلنیوم در ورزشکاران افزایش نمی یابد اما بطور خطی به انرژی مصرف شده وابسته نیست .

 

1-  بسیاری از ورزشکاران ممکن است حتی مقادیر اساسی سلنیوم مورد نیازشان را مصرف نکنند چه رسد به اینکه مقادیر بهینه مورد نیاز برای مصونیت سلول ها از اکسیژن رسانی زیاد را دریافت کنند . در نتیجه اکسیژن رسانی زیاد ، با توجه به زمینه ای که وجود دارد عملکرد حفاظتی رادیکال های آزادی که در نتیجه فعالیت ورزشی ایجاد می شوند ، آسیب می بیند .

2-  این دیدگاه که فقط با جذب مقدار فراوان کالری می توان سلنیوم بیشتری بدست آورد ممکن است اشتباه نباشد .

 

بنظر میرسد سلنیوم ماده معدنی دیگری باشد که ورزشکاران با غفلت از آن به ضرر خود عمل می کنند

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد