کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health
کلینیک جامع آموزش پزشکی

کلینیک جامع آموزش پزشکی

همچنین می توانید کانال ما در تلگرام را دنبال کنید با عنوان: نکات مهم سلامتی t.me/public_health

خشکی دهان

خشکی دهان


استرس و خشکی دهان

همه آدم ها، برای یک بار هم که شده، وقتی عصبی و ناراحت می شوند و یا وقتی که استرس  دارند، دچار خشکی دهان می شوند. اما اگر دهان شما همیشه و یا بیشتر اوقات خشک است، می تواند مسئله ای آزار دهنده شود و منجر به ابتلاء به مشکلات حاد بهداشتی گردد.


خشکی دهان می تواند:

1 - باعث بروز مشکلاتی در حس چشایی، جویدن و قورت دادن غذا و همچنین صحبت کردن شود.

2 - احتمال ابتلاء به پوسیدگی دندان و عفونت های دهانی را افزایش دهد.

3 - نشانه بیماری خاصی باشد.

4 - ناشی از مصرف برخی داروها و یا درمان های پزشکی باشد.

خشکی دهان از علائم معمول دوران پیری نیست، اما اگر فکر می کنید که خشکی دهان دارید، با دندان پزشک و یا پزشکتان مشورت کنید تا با انجام برخی کارها به آرامش برسید.


خشکی دهان چیست؟

خشکی دهان وضعیتی است که در آن بزاق یا آب دهان به میزان کافی برای مرطوب نگه داشتن دهان ترشح نمی شود.


نشانه های خشکی دهان

1 - احساس خشکی و چسبندگی دهان

2 - اشکال در جویدن، بلعیدن و چشیدن غذا و یا صحبت کردن

3 - احساس سوزش در دهان

4 - احساس خشکی گلو

5 - ترک لب ها

6 - خشکی و سفتی زبان

7 - وجود زخم در دهان

8 - عفونت دهان


چرا بزاق این قدر مهم است؟

بزاق علاوه بر این که دهان را مرطوب نگه می دارد:

1- به هضم غذا کمک می کند

2- از پوسیدگی دندان ها جلوگیری می کند

3- با کنترل باکتری ها و قارچ های موجود در دهان، از عفونت دهان پیشگیری می کند

4- جویدن و قورت دادن غذا را ممکن می کند

بدون بزاق کافی در دهان، ممکن است به پوسیدگی دندان و دیگر عفونت های دهانی مبتلا شوید و در صورتی که نتوانید غذاها را بجوید و قورت دهید، مواد مغذی لازم به بدنتان نمی رسد.

رفع خشکی دهان


رفع خشکی دهان

بزاق دهان، یک نوشیدنی سالم برای سلامت دندان و دهان است. سه پیمانه مایعی که توسط غده های بزاقی، هرروزه تولید می شود، حاوی مواد آنتی باکتریالی است که از دندان ها در مقابل پوسیدگی مراقبت می کند. مانند همه مایعات بدن، بزاق نیز به خون نزدیک بوده و با آن نسبت خانوادگی دارد . بنابراین حاوی کلسیم و فسفر است که دندان ها آن را جذب می کنند. بزاق، هم چنین به عنوان لیزکننده دهان عمل کرده و از چسبیدن غذا به دندان ها و لثه جلوگیری می کند.فقدان جدی بزاق، که نام پزشکی آن گزروستومی است ممکن است به چند دلیل روی دهد. ممکن است عوارض جانبی یک دارو باشد یا ممکن است بیماری های خودایمن مانند سل جلدی، عامل این مسئله باشند. بیماران مبتلا به سرطان گردن و سر نیز پس از رادیوتراپی، با خشکی دهان مواجه خواهند شد. درمان نیز بستگی به عامل خشکی دهان و شدت آن دارد .

امروزه پزشکان و دندانپزشکان، این نظریه را که سن بالا به تنهایی می تواند عامل مهمی در خشکی دهان باشد، قبول ندارند .

در اینجا به چند مورد برای کنارآمدن با خشکی دهان اشاره می شود:

1 - آدامس بدون قند بجوید: جویدن آدامس باعث تحریک غده های بزاقی در تولید بزاق می شود. آدامس باید بدون قند باشد زیرا قند و شیرینی، باعث فساد دندان می شوند.
2 - غذاهای حاوی فیبر مصرف کنید: اینجا دلیل دیگری برای خوردن حداقل یک سیب در روز مشخص می شود. میوه ها و سبزیجات فیبردار مثل سیب، هویج و کرفس که زیر دندان ها خرد می شوند، نسبتاً پاک کننده هستند و به دلیل همین خاصیت، باکتری ها و جرم را از دندان ها پاک می کنند.
3 - تا می توانید آب بنوشید: آب، بسیاری از فواید سالم بزاق را ندارد اما نوشیدن مرتب آن، دهان شما را مرطوب نگه می دارد. برعکس آب آشامیدنی شهر که از طریق شیر آب در اختیار شما قرار دارد، بیشتر بطری های آب، فاقد فلوراید هستند، بنابراین اگر از آب بطری استفاده می کنید، حتماً باید از خمیر دندان حاوی فلوراید استفاده کنید؛ چه دچار خشکی دهان باشید، چه نباشید
.4 - از نخ دندان و دهان شویه استفاده کنید: در صورتی که دهان شما خشک است، نخ کشیدن و مسواک کردن، اهمیت بیشتری پیدا می کند زیرا بزاق دهان که از دندان ها مراقبت می کند، در اینجا وجود ندارد و باید مراقبت بیشتری از دندان بشود
.5 - از دارو برای تحریک غده های بزاقی استفاده کنید: البته استفاده از داروها برای موارد بسیار جدی تر خشکی دهان توصیه می شود.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد